Stap 1: de aanvraag
Wil je weten of budgetbeheer of coaching iets voor jou is? Bel onze budgetbeerder dan op 050 – 305 089 97. We zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17.00 uur. Onze budgetbeheerder stelt je vragen om te kijken wat het beste bij je past: budgetbeheer of budgetcoaching.
Stap 2: het aanmeldingspakket
Wil je aan de slag met de budgetbeheerder dan sturen we je een aanmeldingspakket toe per post of e-mail. In dit pakket zitten formulieren. Vul deze formulieren zoveel mogelijk in. Maak een kopie van je paspoort of rijbewijs en doe dit bij de ingevulde formulieren. Je paspoort of rijbewijs moet nog wel een half jaar geldig zijn. Stuur dan alles naar ons terug per post of e-mail. Lukt het je niet om alles in te vullen? Geen probleem, neem dan de papieren mee naar het gesprek met je budgetbeheerder, dan vullen jullie het samen in.
Stap 3: het startgesprek
Bij het startgesprek maak je kennis met je budgetbeheerder. Jullie gaan samen kijken welke vorm van budgetbeheer het beste bij je past: Basis of Plus. Als jullie alles goed hebben besproken, dan teken je 2 papieren:
- Een volmacht: dat betekent dat je budgetbeheerder je inkomen mag gebruiken om je rekeningen te betalen.
- Een overeenkomst: hierin staat beschreven wat je budgetbeheerder gaat doen én wat jij doet, bijvoorbeeld dat je zorgt voor inkomen op je bankrekening.
Verzamel thuis de volgende papieren en neem ze mee naar het startgesprek.
- Bankgegevens van de laatste 3 maanden
- Papieren over je inkomen, zoals salaris of uitkering
- Verzekeringspapieren
- Belastingpapieren
- Huurcontract of hypotheekpapieren
- Rekeningen van gas, water, elektra
- Gegevens over je huurtoeslag of zorgtoeslag
- Rekeningen of andere papieren over je schulden
Stap 4: openen bankrekening
Na het startgesprek openen we 2 bankrekeningen. Op de eerste bankrekening komt het geld binnen dat je krijgt, zoals salaris, uitkering, huurtoeslag of zorgtoeslag. Laat iedereen waarvan je geld krijgt dan ook weten dat er een nieuwe rekening is, bijvoorbeeld je werkgever, de belastingdienst, de gemeente en het UWV.
De tweede rekening is je leefgeldrekening. Daar storten we elke week een bedrag op. Dit geld kun je zelf besteden aan bijvoorbeeld boodschappen.
Stap 5: het budgetplan
Samen met de budgetbeheerder maak je nu een budgetplan. In het plan staat wat je elke maand aan geld krijgt en wat je elke maand aan kosten hebt. Ook staat in het budgetplan welk geld je zelf kunt besteden. Dit maakt de budgetbeheerder over naar je privé-bankrekening of je leefgeldrekening.
Stap 6: stoppen met de samenwerking
Als je je geldzaken weer op orde hebt, kun je ervoor kiezen om te stoppen met het budgetbeheer. Je opzegtermijn bij Senturra is 1 maand.